Melepaskan Dua Huruf Bertanda Sukun - Belajar Baca Quran

Melepaskan Dua Huruf Bertanda Sukun - Belajar Baca Quran

Belajar membaca al Quran materi melepaskan dua huruf bertandan sukun. Baris dua di atas huruf wau telah dihilangkan satu baris dan diletakkan

Konten [Tampil]

Melepaskan Dua Huruf Bertanda Sukun

Jika anda  membaca artikel saya yang lepas bertajuk Cara Bacaan Hamzah Wasol diantara Huruf Bertanwin dan Bertanda Sukun atau Sabdu, saya telah pun menerangkan secara terperinci bagaimana cara bacaannya yang betul mengikut kaedah ilmu tajwid. 


belajar membaca al quran


Jadi pada artikel ini saya tidak akan menyentuh lagi tentang cara bacaanya. Kita telah pun mengetahui bahawa huruf yang berbaris tanwin akan dihilangkan satu barisnya, dan di bawah Hamzah Wasol akan diletakkan huruf nun yang berbaris bawah.


Cuba lihat kalimah di bawah:


Sekiranya anda membaca seperti ini : ” Lahwanfaddhu”. Maka bacaan sebegini adalah salah mengikut kaedah tajwid. Bacaan yang betul mengikut kaedah tajwid ialah seperti ini : ” Lahwaninfaddhu “. Inilah bacaan yang betul berdasarkan Riwayat Hafs.


Di mana baris dua di atas huruf wau telah dihilangkan satu baris dan diletakkan dibawah hamzah Wasol huruf nun yang berbaris bawah.


Cuma apa yang ingin saya sentuh di sini ialah :


1) Apakah tujuan dihilangkan satu daripada baris tanwin yang terdapat di atas huruf sebelum dari hamzah wasol?


2) Mengapa diletakkan huruf nun di bawah Hamzah Wasol, mengapa tidak diletakkan huruf lain?


Pernah tak anda terfikir soalan ini?


Ok, untuk jawapan pertama ialah:


1) Tujuan dihilangkan satu baris tanwin ialah untuk digantikan dengan huruf nun di mana huruf nun itu akan diletakkan di bawah huruf hamzah wasol.


2) Diletakkan huruf nun di bawah huruf Hamzah Wasol ialah kerana di dalam Kitab Tajwid Al-Quran tulisan Ustaz Haji Abdul Qadir Leong ada menerangkan bahawa tanwin itu ialah huruf nun tambahan yang bertanda sukun. Maka sebab itulah diletakkan huruf nun iaitu sebagai gantian kepada satu baris tanwin yang dihilangkan tadi.


Selain dari mengikut kaedah tajwid, bacaan ini juga bertepatan dengan ilmu Nahu Bahasa Arab. Bacaan yang sedemikian dinamakan Melepaskan Dua Huruf Yang Bertanda Sukun.


Semoga artikel melepaskan dua huruf bertandan sukun ini bermanfaat untuk Anda.


download ebook tajwid gratis


LihatTutupKomentar